Views.

joi, 20 februarie 2014 - Publicat de Christine la 13:37

Greșeli gramaticale
&
umane


Trăim vremuri de cumpănă, vremuri decisive pentru ce va avea să fie limba română peste câțiva ani.
Cert este că am ajuns să fim din ce în ce mai neglijenți când vorbim, ajugând la stadiul  în care dorim doar să ne facem înțeleși. A greși e omenește, dar a lua parte la procesul de analfabetizare în masă este deja o alegere proprie, care nu pune în valoare niciun aspect pozitiv al personalității noastre.
Într-o lume în care incultura a devenit un mod de viață, toți sunt revoltați și vor schimbare. “De ce promovăm prostia?”, strigă un prost rămas în afara luminilor reflectoarelor. “De ce generațiile ce vin sunt semi-analfabete?”, urlă cel ce sforăia sub bănci la orele de română. “De ce critici când nu ești în măsură să o faci?”, șoptesc eu în mulțime. Suntem prea orgolioși ca să facem o schimbare, vrem doar să deschidem gura și să-i prigonim pe alții. Aruncăm vina de la unul la altul când sub ochii noștri se dezvoltă copii superficiali, dar mândri.
Cred că fiecare a auzit pe cineva spunând “care” în loc de “pe care”, dar câți dintre noi au și conștientizat greșeala, câți au avut măcar intenția să îi atragă atenția vorbitorului? Nu prea mulți, fiindcă nu considerăm că e așa de important să vorbim perfect draga noastră limbă maternă. Mai nefericite sunt cazurile când o asemenea greșeală ajunge chiar să fie tastată și expediată de pe smart phone-urile indispensabile vieții “Autobuzul care l-am văzut nu era 43”, să zicem. Atunci nici articolul “care-l scriu” nu cred că vă interesează, deși vă privește.
O altă greșeală pe cât de gravă, pe atât de neplăcută auzului, întâlnită nu numai în vorbire, cât și în scris este folosirea lui “decât” într-o propoziție afirmativă “Mai am decât o rochie.”. În cazul acesta, ori se va folosi “decât” într-o propoziție negativă (“Nu mai am decât o rochie.”), ori se va folosi “doar” într-o propoziție afirmativă (“Mai am doar o rochie.”). Adesea, cei care obișnuiesc să facă această greșeală, nu se împotrivesc când cineva îi corectează, dar nici nu se “vindecă” miraculos.
Când ești obișnuit cu sunetul melodios al lui “voiam”, imediat te cutremuri când auzi un neplăcut “vroiam”, dar cine suntem noi să ne punem împotriva “vroinței”  lor? “A voi” se conjugă corect ca “voiam”, iar “a vrea” ca  “vream”, “vroiam” este un hibrid, incorect, trist, dar des-folosit.
Ce-i drept, nu de puține ori am tendința să corectez lumea, însă doar unul dintre cazuri mi-a solicitat atenția în mod deosebit. Dacă încă vă întrebați dacă e “defapt” sau “de fapt”, răspunsul este unul singur- de fapt. Amuzant este că am fost corectată de cineva care susținea cu tărie că varianta corectă este “defapt” și, în lipsă de argumente, mi-a spus “Eu am fost la olimpiada de română și așa se scrie!”. Portretul său moral rămâne la libera voastră interpretare.
Se spune că dacă o greșeală circulă în limbă pentru prea mult timp, aceasta ajunge în final să fie considerată corectă și chiar să ia locul formei literare. Să realizăm un exercițiu de imaginație :  o să fie decât o lume mai fericită că nimeni nu mai face pe deșteptu și că toți vom folosi cuvintele care vroiam noi defapt să le folsim.